Abbas Rezai

                                               1985-2005
                    
https://www.facebook.com/home.php#!/pages/Till-minne-av-Abbas-Rezai/119174088165740


20 åriga Abbas Rezai från Afghanistan skulle hjälpa en klasskamrat att översätta ett mejl. Det var början på en kärlekshistoria som skulle kosta honom livet. Han och den 16 åriga afghanska flickan från Högsby började ganska snart att mejla varandra. Detta utvecklades till en kärlekshistoria de måste hålla hemligt då hennes föräldrar redan lovat bort henne till en annan man.

Flickan ber Abbas gång på gång att han ska resa från till Högsby för att hämta henne och till slut gör han de och de gömmer sig i hans hem utanför Skellefteå. Flickans mamma och äldre bror reser dit i ett försök att hitta och ta hem henne men utan resultat. Mamman hotar flera gånger både sin dotter och Abbas via telefon. Men plötsligt en dag ändra mamman sin inställning.
"Gå och köp förlovningsringar så ska vi ordna er bröllopsfest här hemma i Högsby." Abbas Rezai och flickan köper ringar och förlovar sig men Abbas anade ännu oråd . Till sina vänner berättade han om sin oro och tron att hennes familj skulle döda honom om de fick chansen. Hans 16-åriga fästmö övertygade dock honom om att hennes familj inte längre ville dem något ont. När vännerna lämnar Abbas vid flyger säger han "Ring polisen om jag inte hör av mig under torsdagen."

Abbas Rezai och hans 16-åriga fästmö landade på Kalmar flygplats en onsdag. Socialförvaltningen i Högsby var väl medveten om hotbilden som fanns mot de båda ungdomarna. De mötte dem vid flygplatsen och hade ordnat en extra lägenhet där de kunde bo. Men pappan i familjen sade bestämt att alla problem var lösta och självklart skulle ungdomarna bo hemma. Den utskickade tjänstemannen förblev dock djupt oroad. Sonen vill inte ens titta på sin syster och mamman ignorerade Abbas.
"Jag hoppas att jag lever i morgon." Var Abbas avskedsord till socialtjänstemannen innan de skiljdes åt i familjens trappuppgång. När Abbas och fästmön kom till föräldrarnas bostad – två lägenheter på samma plan – skildes paret åt. Den 16-åriga fästmön antyder att hon fått sömnmedel och somnade. Den natten hörde grannarna skrik från lägenheten innan familjen tidigt på morgonen låste och stack därifrån.

På fredagen bröt sig polisen in i lägenheten och fann Abbas döda, torterade och skändade kropp. Familjen som gömt sig i Danmark lämnade över sig själva dagen därpå. Hela familjen häktades men den 17 årige brodern tog ensam på sig skulden. Polisens tekniska utredning visar dock att det måste ha funnits mer än en gärningsman.
"Värmeskadorna har uppstått på levande person eftersom blodkärlen har expanderat av hettan", står det i polisrapporten.
Åklagarsidan menar att Abbas Rezai trycktes ner på rygg i familjens soffa där man försökt hälla den kokande frityroljan in i han mun. När det inte lyckades har den heta oljan runnit nerför hans högra kind och hals. När mamman anhölls hade hon likadana brännskador på höger hand och arm.
- Det tyder på att hon hållit i Abbas huvud och försökt öppna hans mun när de skulle tvinga i honom den kokande oljan, säger åklagare Kjell Yngvesson. Själv säger mamman kort att hon råkat bränna sig på spisen.

Abbas höggs ihjäl med åtta knivhugg i ryggen och fast han redan var död höggs han ytterligare 13 gånger i bröst och mage med en dolk vars knivblad var 30 centimeter långt. Huvudet visade märken som tyder på att det basebollträ som stod i hallen använts liksom ett järnrör som senare påträffades på toaletten. Ett finger hade nästan huggits av när Abbas redan låg ned på golvet och till sist blev han skalperad.
– Det hör till bilden i sådana hedersmord att den som dödas ska vanställas så mycket som möjligt, sade kammaråklagare Kjell Yngvesson i rätten.

Hur många som varit delaktiga i mordet vet bara de inblandade. Åklagaren hävdar att mamman, pappan och brodern tillsammans utfört mordet. Och kanske med hjälp av ytterligare personer. Det finns, menar åklagaren, flera detaljer som pekar mot att mordet var välplanerat. Först moderns plötsliga attitydförändring. Och dagen innan Abbas mördades tog familjen fram sin digitalkamera och tog bilder av sonen när han poserade med mordvapnet. Enligt åklagaren har brodern tagit på sig gärningen för att han tack vare sin låga ålder får ett mildare straff. I hemmet fanns dessutom en extra flaska frityrolja, som var tömd när polisen bröt sig in i lägenheten. Kjell Yngvesson berätta också att sonen i ett tidigt förhör sagt till polisen att de hade lämnat kniven där för att polisen skulle rikta misstankarna mot honom.

Brodern dömdes till fyra års sluten ungdomsvård.Föräldrarna friades helt och fick 50 000 var i skadestånd.... Mördare har idag hunnit bli 22 år och har "avtjänat sitt straff". Då han skulle bli utvisad ändrade han plötsligt sin version om hur mordet på Abbas gått till. Både Tingsrätt och Hovrätt har hela tiden hävdat att 22 åringen inte kan ha mördat Abbas ensam men trots detta friades föräldrarna. Nu hävdar 22 åringen att han inte alls utfört mordet utan bara tagit på sig det då hans låga ålder skulle medföra att han fick lägre straff. Mannen utvisning har därmed stoppats i avvaktan på att ny utredning ska slutföras. Nu har även 22 årings lillebror börjat öppna upp sig om vad som egentligen hände. Han är omhändertagen av sociala myndigheter eftersom han känner  sig hotad av sin familj. Trots att han nu befinner sig på hemlig ort är han orolig att föräldrarna ska straffa honom för att han trottsat dem. Lillebrodern säger att "en annan familjemedlem" är den som utfört mordet...

 


Abbas mor Fateme tar farväl av sin son på begravningen. Vid sin sida har hon Sara Mohammad som är mycket aktiv när det gäller att bekämpa hedersmord. Besök gärna hennes hemsida: www.pelafadime.se/

Fästmön vågade inte närvaro vid begravningen men med Sara Mohammas publicerades detta avskedsbrev:

ABBAS!
Jag beklagar den sorg som nu drabbar din mamma. Jag är djupt ledsen för oss båda och jag sörjer både för mig och för henne. Jag har skuldkänslor för det som hände dig, men samtidigt vet jag att jag är oskyldig. Jag är också ett offer. Kunde jag ge mitt liv för att du skulle leva skulle jag göra det. Men det kan jag inte och jag mår fruktansvärt dåligt. Mitt liv är sorg. Älskar dig för alltid. Jag har fortfarande förlovningsringen på mitt finger.

Din fästmö



Idag är det 5 år sedan Abbas tog sitt sista andetag. Mördad för kärleken. Jag kommer aldrig att glömmde det fruktansvärda öde han gick till mötes men inte heller hur dåligt rättsverige faktiskt fungerar.
Det är sjukt att detta kunde ske och att de ansvariga gick fria. Abbas hade tre önskningar: att förlova sig, gifta sig och leva resten av sitt liv med sin flickvän. Dom hann vara förlovade i ett dygn. Idag tänder jag ett ljus för att hedra Abbas minne...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fru Bodin

Living the dream

RSS 2.0